Få en stærk ryg med vores ryghold

Træning på ryghold, der indeholder styrke- og stabilitetstræning kan gøre en stor forskel for størstedelen af rygproblemer. Hold rygmusklerne stærke og få genoptræning tilpasset dig.

Hvad er et ryghold?

Rygholdet hos FysioDanmark i Aabenraa er inspireret af FysioPilates og består af styrke- og bevægelighedstræning særligt fokuseret på ryggen og muskulaturen i nærhed af.

Evidensbaseret praksis i forhold til rygsmerter

Gennem de sidste mange år har det ene studie efter det andet vist, at træning af ryggen i langt de fleste tilfælde er både det første og det bedste valg for at opnå normal smertefri funktion. Anbefalingerne fra faggrupper og eksperter er, at træning skal være førstevalg ved de fleste former for rygproblemer. Efter en rygoperation er den efterfølgende genoptræning af lige så stor vigtighed for at få fuldt udbytte af operationen.

Hvem henvender holdet sig til?

Vores ryghold henvender sig til patienter med smerter i ryg og/eller bækken. Alle kan være med uanset alder, træningstilstand og erfaring. Du kan både være opereret eller ikke opereret. Der tages individuelle hensyn, så træningen tilrettelægges efter, hvad din ryg har behov for og kan tåle. Du skal dog selv kunne komme op og ned fra gulvet.

Lægehenvisning eller ej?

Du kan både deltage med en gyldig henvisning fra lægen, hvor du kan gøre brug af tilskuddet fra den offentlige sygesikring, men du er selvfølgelig også velkommen uden lægehenvisning. Herudover kan du deltage på holdet med en lægehenvisning til vederlagsfri fysioterapi for patienter med et svært fysisk handicap eller funktionsnedsættelse som følge af progressiv sygdom, hvis din rygproblematik er henvisningsårsagen.

Hvad arbejdes der med på holdet?

På rygholdet ved FysioDanmark i Aabenraa arbejder vi bl.a. med:

• bevægelighed
  • stabilitet
  • muskelstyrke/-udholdenhed
  • balance
  • kropsbevidsthed
  • holdning
  • koordination
  • vejrtrækning

Vi arbejder i både stående, gående, siddende og liggende stillinger. Nogle gange arbejder vi med bolde og andre gange med elastik – nogle gange langsomt og andre gange i højt tempo. Vi arbejder traditionelt og funktionelt, så det trænede gør nytte i hverdagen. Vi arbejder med genoptræning og forebyggelse. Der er plads til individuelle hensyn og behov.

Hvor og hvornår?

Rygholdet foregår på klinikken i Aabenraa tirsdage kl. 16:00 – 17:00 og der er løbende optag på holdet. Træningen varetages af fysioterapeut, Casper Larsen der bl.a. er uddannet i GLA:D Ryg. Læs mere om GLA:D-træning her.