Behandling med nåle

Hos FysioDanmark Aabenraa, Rødekro & Haderslev tilbyder vi akupunktur, enten som tillæg til en almindelig fysioterapeutisk behandling eller som selvstændig behandling. Dette afhænger af hvad der skal behandles for.

Hvad er akupunktur?

Den videnskabelige dokumentation for akupunkturbehandling er i dag meget omfattende. Der findes mange meta-analyser, der bekræfter den positive effekt ved akupunkturbehandling af lidelser relateret til det fysioterapeutiske arbejdsfelt.

Selve behandlingen foregår ved at der stikkes tynde nåle ind i musklerne. Nålene stimulerer nervesystemet og denne stimulering medfører smertelindring, øget blodgennemstrømning og afspænding af musklerne. Dette sker igennem en anerkendt smerteteori, den såkaldte Gate Control-teori, der i alt sin enkelthed går ud på, at der skabes et stimulus i vævet fra nålen, der overdøver smertesignalet.

Hvornår anvendes denne behandling?

Vi benytter primært akupunktur mhp. smertelindring og muskelafspænding ved problematikker, som irritationer i slimsække og sener, hovedpine, tennisalbue, spændinger og/eller smerter nakke, lænderyg, skulder, hofte m.m. Vi anvender forskellige former for behandling med nåle, bl.a. traditionel kinesisk akupunktur, IMS-akupunktur, el-akupunktur, dry-needling m.m.

Uddannede behandlere

På klinikkerne vægter vi faglighed højt og flere af vores behandlere er derfor uddannet i brugen af akupunkturbehandling igennem Dansk Selskab for Akupunktur i Fysioterapi. Desuden har vores behandlere gennemført det lovpligtige sikkerhedskursus for brugen af akupunktur på brystkassen før vi behandler i dette område.

Bivirkninger?

Der er meget få bivirkninger ved akupunkturbehandling og det anses som værende en mild behandlingsform. De mest almindelige bivirkninger er, at det kan bløde lige efter nålen er taget ud, hvilket som regel stopper i løbet af 2-3 sekunder. Herudover tales ofte om en nålefornemmelse, altså en fornemmelse af at nålen fortsat sidder i vævet, selv efter den er taget ud. Der kan ligeledes opleves ømhed i det område de første par timer efter akupunkturbehandlingen.

Akupunktur hos FysioDanmark Aabenraa, Rødekro & Haderslev

Nedenstående behandlere er uddannet i brugen af akupunktur til smertebehandling. Camilla og Tommy har desuden gennemgået det lovpligtige sikkerhedskursus for brugen af nåleakupunktur på brystkassen.

Behandlingen koster et tillæg på 90,- kr. til den almindelige fysioterapeutiske behandling eller 350,- kr. som selvstændig behandling. Hertil ydes der tilskud fra Sygeforsikringen “danmark”. Du kan læse mere om vores priser her.

Fysioterapeut

Fysioterapeut, massør