Akupunktur

FysioDanmark Aabenraa & Rødekro tilbyder akupunkturbehandling, enten som tillæg til en almindelig fysioterapeutisk behandling eller som selvstændig behandling. Dette afhænger af hvad der skal behandles for.

Den videnskabelige dokumentation for behandling med akupunktur er i dag meget omfattende. Der findes mange meta-analyser, der bekræfter den positive effekt ved akupunkturbehandling af lidelser relateret til det fysioterapeutiske arbejdsfelt.

Akupunktur foregår ved at der stikkes tynde nåle ind i musklerne. Nålene stimulerer nervesystemet og denne stimulering medfører smertelindring, øget blodgennemstrømning og afspænding af musklerne. Dette sker igennem en anerkendt smerteteori, den såkaldte Gate control-teori, der i alt sin enkelthed går ud på, at der skabes et stimulus i vævet fra nålen, der overdøver smertesignalet.

På klinikkerne vægter vi faglighed højt og flere af vores behandlere er derfor uddannet i brugen af akupunktur igennem Dansk Selskab for Akupunktur i Fysioterapi. Desuden har vores behandlere gennemført det lovpligtige sikkerhedskursus for brugen af akupunktur på brystkassen før vi behandler i dette område.

Vi benytter primært akupunktur mhp. smertelindring og muskelafspænding ved problematikker, som irritationer i slimsække og sener, hovedpine, tennisalbue, spændinger og/eller smerter nakke, lænderyg, skulder, hofte m.m. Vi anvender forskellige former for akupunktur, bl.a. traditionel akupunktur, IMS akupunktur, el-akupunktur, dry-needling m.m.